Martine van der Pluijm is pedagoog en werkt sinds 2011 bij Hogeschool Rotterdam als docent en onderzoeker. Zij houdt zich bij de bachelor- en masteropleidingen van het Instituut voor Sociale Opleidingen en Instituut voor Lerarenopleidingen bezig met het begeleiden van ontwerpgericht onderzoek en onderwijs rondom pedagogische vraagstukken in educatie. Daarnaast is zij sinds 2020 als postdoc werkzaam bij het onderzoeksproject MAATWERK, gericht op het versterken van de samenwerking tussen school en ouders aan de taalontwikkeling van kinderen bij gezinnen thuis. Dit onderzoek bouwt voort op de schoolaanpak (Thuis in Taal) die Martine ontwikkelde tijdens haar promotieonderzoek (2020). In 2020 werd Martine van der Pluijm op Hogeschool Rotterdam gekozen tot docent-onderzoeker van het jaar.
Martine is pedagoog met als specialisatie opvoedingsfilosofie (Katholieke Universiteit Nijmegen, 2002). In 2020 promoveerde Martine op een onderzoek waarvoor zij een programma ontwikkelde dat leraren helpt partnerschapsrelaties aan te gaan met laagopgeleide ouders ter ondersteuning van de taalontwikkeling van hun jonge kinderen. Hiervoor werkte Martine in verschillende functies in het werkveld, onder meer als begeleider van alleenstaande minderjarige asielzoekers, beleidsadviseur en onderwijsontwikkelaar. In 2006, startte zij als zelfstandig ondernemer en werkte ze als project manager op het terrein van onderwijs en beleid. In deze periode ontdekte ze hoe belangrijk een taalrijke omgeving is voor jonge kinderen en hoe een lage opleiding en laaggeletterdheid bij ouders een belemmering kunnen vormen in de taalondersteuning van hun kind. Ook zag Martine hoe moeilijk het is voor scholen in te spelen op deze groep kinderen en laagopgeleide ouders en de ongelijke kansen die dit creëert. Vanuit die ervaring startte zij haar onderzoek op dit terrein en werkt zij in co-creatie met (voor)scholen aan effectieve manieren om aan te sluiten bij de taalomgeving van kinderen en ouders die deze steun het meeste nodig hebben.