Menu English

Op zoek naar taal- en vakgeïntegreerde benaderingen in het hoger onderwijs

een literatuurstudie

Met deze literatuurstudie wordt een overzicht gegeven van taal- en vakgeïntegreerde benaderingen in het hoger onderwijs, in zowel de wetenschappelijke literatuur als de Nederlandstalige ‘grijze’ literatuur.

Het lectoraat Taalbewust hoger onderwijs wil vanuit een empirische en theoretische basis een bijdrage leveren aan de bewustwording en professionalisering van docenten en andere onderwijsprofessionals op het gebied van taalontwikkeling en de didactiek van taalgericht vakonderwijs binnen (en buiten) de HR. Om met het onderzoeksprogramma aan te kunnen sluiten bij (inter)nationale ontwikkelingen in het vakgebied, is het gewenst om goed in beeld te hebben wat we weten uit empirisch onderzoek over de kenmerken en opbrengsten van een taal- en vakgeïntegreerde aanpak in het hoger onderwijs. 

Het project valt uiteen in twee delen:

  1. Een scoping review van de wetenschappelijke literatuur
  2. Een narratieve review van de Nederlands/Vlaamse “grijze” literatuur 

Over het project

Projectfeiten



2022 en 2023


Kenniscentrum
Talentontwikkeling en 
WERKplaats Taal



Lectoraat Taalbewust
hoger onderwijs


Optimalisering Leerprocessen

“Taal- en vakkennis gaan hand in hand. Het is daarom belangrijk dat binnen het beroepsonderwijs bewust aandacht besteed wordt aan de ‘talige’ aspecten ervan. Met deze literatuurstudie halen we boven wat daar al over bekend is.”

Medewerkers betrokken bij dit project

Inloggen