Menu English

Leesbevordering in groep 7 en 8 van het primair onderwijs in Nederland

Reading promotion of fiction and nonfiction texts. Determinants of elementary school teachers’ reading promotion behavior and their students’ leisure time reading.

We zien dat Nederlandse leerlingen een niet erg positieve leesattitude hebben en weinig lezen, zowel op school als thuis. Daarnaast blijkt dat nieuwe generaties een nog minder positieve attitude hebben en nog minder lezen dan de generaties daarvoor en dat leerlingen steeds minder lezen naarmate ze ouder worden. Het is dus belangrijk om uit te zoeken hoe de kwaliteit en de kwantiteit van het lezen kunnen worden bevorderd. Daarbij dient de aandacht vooral uit te gaan naar de leesbevorderende activiteiten van leerkrachten in het basisonderwijs. Leesbevordering maakt immers deel uit van hun taken en er is alle reden om aan te nemen dat zij kunnen bijdragen aan een positieve leesattitude van hun leerlingen. Tegelijkertijd wisten we niet of nauwelijks wat leerkrachten aan leesbevordering doen en door welke factoren hun leesbevorderend gedrag wordt bepaald.

Over het project

"Aan de basis van goed leesonderwijs ligt het besef van leerkrachten van hun morele verantwoordelijkheid om hun leerlingen tot lezen aan te zetten ."

Marlon Ruwette

Publicaties

Medewerkers

betrokken bij dit project

Medewerkers betrokken bij dit project

Inloggen