Menu English

Zelfregulerend leren in het vo

in het voortgezet onderwijs

Publicatiedatum: 29 juni 2022

Om aan te sluiten bij de arbeidsmarkt van morgen, dienen leerlingen van nu te worden voorbereid op ‘een leven lang leren’ (WRR, 2013). Om deze ambitie te realiseren zoeken scholen naar mogelijkheden om leerlingen toe te rusten met strategieën om proactief hun leerproces aan- en bij te sturen (OECD, 2017).

Uit een meta-analyse van (Dent & Koenka, 2015) blijkt dat zelfregulerend leren positief samenhangt met leerprestaties. Leerlingen die aangeven dat ze veel leerstrategieën gebruiken, zijn beter in staat om met schoolwerk om te gaan. De leerlingen die heel veel moeite op school ervaren zeggen zelf weinig gebruik te maken van in het bijzonder het nog een keer nalopen van de lesstof. Juist daarom is het belangrijk inzicht te krijgen in de ontwikkeling van zelfregulerend leren bij leerlingen in het vo.

Over het project

"Het is belangrijk inzicht te krijgen in de ontwikkeling van zelfregulerend leren bij leerlingen in het vo."

Dr. Patrick Sins lector Leren

Medewerkers betrokken bij dit project

Inloggen